Nye tal: De mindste virksomheder er bedre til at bruge Amazon
Amazon bliver blot større og større verden over, og det er nok kun et spørgsmål om tid, før de også indtager det danske marked.
Der er dog allerede en del danske virksomheder, der gør brug af Amazon til at komme af med deres produkter. Og her viser nye tal fra Danmarks Statistik, at det er de mindre virksomheder, der er bedst til at drage nytte af platforme som Amazon og kinesiske Alibaba.
Tallene viser, at 14 procent af virksomheder med 5-9 ansatte - mikrovirksomheder - sælger deres produkter via online-markedspladser, mens tallene for de sotre virksomheder, mellemstore virksomheder og små virksomheder er henholdsvis 10, 8 og 7 procent.
Men de tal kommer ikke som nogen overraskelse for Jacob Kjeldsen, der er branchedirektør i Dansk Industri Handel.
- Det er forståeligt, at mikrovirksomhederne er vilde med at drive e-handel via online markedspladser. De tilbyder nemlig en fuld og færdig salgskanal med betalingsløsning, distribution og det hele klar til brug, som de mindste virksomheder ikke selv har musklerne til at etablere. Med online markedspladser kan selv de mindste virksomheder konkurrere og drive salg via e-handel, og det er jo glædeligt, siger Jacob Kjeldsen.
DI Handel mener, at salg via e-handel - og herunder salg på online markedspladser - styrker mulighederne for eksport via nettet. Men det kræver samtidig fair rammevilkår ikke mindst i forhold til de store onlinemarkedspladser, mener de.
- Der er en række udfordringer forbundet med onlinemarkedspladser, som vi skal adressere på blandt andet EU-niveau. Men øget global e-handel betyder nye muligheder for øget eksport for danske virksomheder. I dag ligger danske virksomheder lavt på e-eksport i forhold til andre EU-lande. I takt med stigningen af e-handel på tværs af lande og regioner kan salg via onlinemarkedspladser være et rigtig godt springbræt til at drive e-eksport, siger Jacob Kjeldsen.
I tallene fra Danmarks Statistik fremgår det også, at de mindste virksomheder også overhaler de små og mellemstore virksomheder, når det gælder salg via egen webshop eller mobil-app. 34 procent af mikrovirksomheder bruger netbutik og en app til e-handel, mens de små- og mellemstore virksomheder ligger på henholdsvis 28 procent og 33 procent.
Kilde: Danmarks Statistik